پرده پشت صحنه؛ این پرده: نقش والدین در مسیر موفقیت؛ کنکور ۱۴۰۳

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۰۷:۱۹ کد : ۲۸۹۶۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۵۱
در ادامه سلسله مصاحبه‌های روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه برآن شدیم با ابوالفضل ضابط، فرزند دکتر محمد ضابط (دانشیار گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشکده کشاورزی و عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند)، به بهانه موفقیت در کنکور ۱۴۰۳ و کسب رتبه ۱۳ منطقه‌ای و ۲۰ کشوری، گفتگویی صمیمانه با ایشان و پدر دلسوزشان داشتیم.
پرده پشت صحنه؛ این پرده: نقش والدین در مسیر موفقیت؛ کنکور ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر محمد ضابط در این خصوص گفت: همسرم، خانم الهام ضابط، کارمند بانک پارسیان بیرجند است. فرزندمان ابوالفضل متولد 1384 است. او در دوران ابتدایی دانش‌آموز دبستان هدایت بیرجند بود و پس از آن با قبولی در مدرسه تیزهوشان، دوره‌های اول و دوم متوسطه را در مدرسه شهید بهشتی بیرجند گذراند. با توجه به علاقه‌ای که به رشته علوم تجربی داشت، در سال دهم ادامه تحصیل در این رشته را انتخاب نمود و در کنکور سال 1403 با کسب رتبه 13 منطقه دو و 20 کشوری، پس از مدت‌ها تلاش، نتیجه زحمات بی‌وقفه خود را عملاً به دست آورد. دکتر ضابط معتقد است هر آنچه توسط او و همسرش در این رابطه و در طول مدت تحصیل فرزندشان اتفاق افتاده، علاوه بر وظیفه پدر و مادری، ایجاد فضای همدلی و آرامش بوده است.

در ادامه، آقای ابوالفضل ضابط در این خصوص گفت: به طور جدی از سال یازدهم شروع به درس خواندن نمودم و به طور متوسط روزانه 6 ساعت در ایام مدرسه و 12 ساعت در ایام تعطیل مطالعه داشتم. همان‌طور که قبلاً گفتم، شروع این برنامه از کلاس یازدهم بود و تا روز کنکور به طور مداوم در تمامی ایام سال، حتی عید نوروز و ایام محرم ادامه داشت. در طی این ایام و از سال یازدهم به بعد، در آزمون‌های کانون قلم‌چی و آزمون ماز شرکت داشتم. در این مدت، تمامی دروس را به طور خودخوان مطالعه نمودم و البته فکر می‌کنم آنچه که بیشتر در موفقیتم نقش داشت، تمرین، تمرین و تمرین و تست‌زنی مداوم از کتاب‌های مختلف و دروس مختلف بود. البته مهم‌ترین موضوعی که در راه رسیدن به این موفقیت نقش اساسی ایفا می‌کرد، بدون شک خانواده بود. فراهم آوردن محیطی آرام و دور از تنش قطعاً می‌تواند یکی از برگ‌های برنده بچه‌های کنکوری باشد.

او ادامه داد: نقش والدینم در این خصوص بسیار پررنگ بود. والدینم، به‌ویژه مادر، با تهیه کتاب‌های مختلف و پیگیری امور روزمره و درسی، همیشه انگیزه مضاعفی در من ایجاد می‌کردند. نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کنم این است که از والدین می‌خواهم سخت‌گیری‌های بی‌جا را کنار بگذارند و بچه‌ها را وادار نکنند کاری را انجام دهند که به آن علاقه ندارند. بدون شک و به‌طور کلی، پشت سر موفقیت هر فرزندی، والدینی هستند که تمام تلاششان را می‌کنند تا فرزندانشان موفق شوند. آن‌ها بسیاری از اوقات از تفریحاتشان می‌گذرند تا فرزندانشان در کمال آسایش به اهداف خود برسند.

پس از آن، دکتر محمد ضابط ضمن تشکر از روابط عمومی دانشگاه بیرجند بابت اهمیت به موضوعات این‌چنینی گفت: بر اساس تجربه‌ای که در خصوص موفقیت یک فرزند کنکوری دارم، از والدین محترم می‌خواهم در طول زمان درس و مطالعه، باعث ایجاد استرس در فرزندان خود نشوند. فشارهای بی‌دلیل برای مطالعه بیشتر یا دور کردن آن‌ها از علاقه‌مندی‌های اندکی که می‌تواند باعث رفع خستگی شود، نتیجه چندان خوبی در بر نخواهد داشت. در واقع، فشارهای بی‌مورد باعث خواهد شد نوعی سرخوردگی در بچه‌ها ایجاد شود. او گفت: چند نکته حائز اهمیت در ایام مطالعه و زمانی که بچه‌ها برای کنکور آماده می‌شوند وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که اولاً محیط باید آرام باشد. ثانیاً فرزندان نیاز به نوعی تفریح، هرچند اندک و حداقلی، خواهند داشت. متأسفانه برخی از والدین به اشتباه عقیده دارند باید به‌طور کامل وسایلی مانند موبایل و سایر مواردی که به هر طریق نوعی سرگرمی برای بچه‌ها محسوب می‌شود را از دسترس آنان خارج کنند که این موضوع شاید نتایج خوبی در بر نداشته باشد. البته نظارت و کنترل والدین نقش بسزایی در این خصوص خواهد داشت، اما قطع تمام امکانات تفریحی و سرگرمی نتایج مطلوبی نخواهد داشت. در نهایت، همه این موضوعات ارتباط مستقیمی به درک متقابل والدین و فرزندان دارد. گاهی والدین مجبورند سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال کنند که البته برای بعضی از بچه‌ها که به‌طور خودکار مطالعه می‌کنند، شاید اصلاً نیازی به این امر هم نباشد.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی بچه‌های ایران، تمامی بچه‌های بیرجند و تمامی کسانی که زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند، اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله همه این عزیزان به آن چیزی که واقعاً دوست دارند و برایش زحمت کشیده‌اند برسند.

کلید واژه ها: پشت صحنه مصاحبه روابط عمومی موفقیت کنکور والدین ضابط دکتر محمد ضابط

آخرین ویرایش۲۴ مهر ۱۴۰۳